Hey Ryanne. Wat doe jij bij HealthConnected?

Ik ben Teamleider Support. In die rol stuur ik het Support-team aan.

Hoe ben je bij HealthConnected terecht gekomen? Wat is je achtergrond?

Dat is gekomen door Paul (Paul Witteman, de directeur van HealthConnected, red.). Ik heb tien jaar als zijn directiesecretaresse gewerkt, toen ik nog bij Huisartsen Organisatie Noord-Kennemerland (HONK, red.) werkzaam was. Het ontstaan van HealthConnected heb ik dus van dichtbij meegemaakt.

Dat was heel leuk om te zien. Het begon met het enthousiasme van Paul, toen het enthousiasme van de eerste gebruikers, toen het enthousiasme van nog meer gebruikers… Op een gegeven moment ging HealthConnected verzelfstandigen. Ik wist gelijk dat ik daar deel van uit wilde maken! En dat mocht.

Hoe was de transitie van HONK naar HealthConnected?

Nou, wat ik wel heel lastig vond… Ik was niet zo erg thuis in de IT. Dus ik moest in het begin voor mezelf bedenken "Vind ik dit wel leuk?". Ik had er nog niet zoveel verstand van. Hiervoor heb ik tien jaar bij HONK gewerkt als directiesecretaresse van Paul, en daarvoor kwam ik uit de zakelijke dienstverlening. De overstap naar de IT-sector vond ik daarom wel een uitdaging.

Toen ben ik bij HealthConnected begonnen als Officemanager. Later maakte ik de stap naar Teamleider Support. Gelukkig begrijp ik nu inhoudelijk veel meer van onze applicaties, de gebruikers, de processen en de vragen en wensen. Naarmate mijn ervaring groeide, groeide mijn zelfvertrouwen, mijn enthousiasme en mijn werkplezier!

Waar haal je het meeste voldoening uit wat je werk betreft?

Werksfeer en omgeving vind ik heel belangrijk. Dat vind ik hier heel prettig. Het is hier informeel, laagdrempelig en er wordt naar je geluisterd. Je bent vrij om je mening te geven zonder een blad voor je mond te nemen. Dit mag je ook van je collega's verwachten. Eerlijkheid is de mooiste vorm van loyaliteit naar elkaar. Die openheid en veiligheid vind ik fijn.

Wat ik zelf heel leuk vind, en dat is voor mij iets nieuws: ik ben altijd gewend geweest om mijn eigen werkzaamheden te plannen. Ik bepaalde. Nu bepaalt de omgeving voornamelijk wat er moet gebeuren. Wat zijn de laatste updates? Is er ondersteuning nodig? Wat zijn de vragen van de gebruiker? Het blijft doorgaan. En dat vind ik veel leuker dan ik had verwacht. Maar ook het helpen en het oplossen; dat iemand weer blij aan zijn werk kan. Dat geeft me energie.

Dus je gaat lekker op verandering en dat je je flexibel kunt opstellen?

Ja dat zeg je goed. Daar ga ik wel lekker op, haha. Geen dag is hetzelfde. Ik hou van afwisseling en ik hou van reuring. Er gebeurt elke dag weer wat nieuws of onverwachts. Je start je dag met de gedachte "Ik ga vandaag dit doen" en aan het einde van de dag heb je weer heel veel andere dingen gedaan. En dat is juist ook wel weer heel erg leuk.

Aan de ene kant zeg je dat je graag projectmatig werkt, maar je zegt ook dat je lekker gaat op flexibiliteit. Hoe breng je dat samen?

Ik probeer zoveel mogelijk te plannen en te structureren. Niet alleen voor mezelf, maar juist ook voor het team. We houden ons erg aan werkoverleggen, de dagstart en vaste agenda's. Anders overzie je het niet.

Dat begint al bij de start van de dag. Dat je er om 08:00 bent en zorgt dat alles is opgestart en klaar staat. Want die telefoon kan om 08:00 al gaan. Dan checken we of alles goed is gegaan in de nacht bij de HAP (huisartsenpost, red.), of dat er nog bijzonderheden zijn geweest. Dan nemen we zoveel mogelijk tickets door en proberen we samenhang in de tickets te ontdekken. Het is constant schakelen en puzzelen en dat is ontzettend leuk en uitdagend.

In de middag hebben we altijd een moment dat we bij elkaar komen. Heeft iedereen kunnen doen wat ie moest doen? Waren er nog bijzonderheden of was er hulp nodig van andere afdelingen?

Ryanne Niks

Aan het einde van de dag hebben we een dag-afsluiting die we schriftelijk vastleggen. Naderhand sturen we die naar alle teamleden door, want niet iedereen is er elke dag. Dan is iedereen op de hoogte.

Dus de dingen die ik kan structureren…

Het klinkt wel alsof je een flexibele structuur hebt neergezet!

Dat kun je wel zeggen, inderdaad! En dat wordt ook wel als prettig ervaren.

Dan doe je iets goed. Hoe is het om leider te zijn van een team?

Ja, heel anders vergeleken met mijn vorige werk. Je werkt met een team én als onderdeel van dat team. Je hoort wel eens dat een team niets is zonder een leider, maar ik vind juist dat een leider niets is zonder het team. Als teamleider sta je juist in dienst van je team en moet je ervoor zorgen dat je teamgenoten zich op hun gemak voelen en kunnen ontwikkelen. De collega’s op Support zijn erg goed op elkaar ingespeeld, en dat hebben we samen gedaan. Daar ben ik erg trots op. Ik zou niet zonder ze kunnen en niet zonder ze willen!

Daarbij komt ook nog een stukje coaching. Dat zit vol leermomenten.

Wat voor groei heb je er persoonlijk doorgemaakt nu je een team aanstuurt? Wat heb je geleerd?

Ik vind het belangrijk dat er aandacht en oog voor elkaar is. Iedereen moet de kans krijgen om zichzelf te zijn en zich vrij voelen om te zeggen wat ie wil zeggen. Die rust en veiligheid faciliteren vind ik heel belangrijk. Daar ben ik veel meer op gaan letten. Dat zit ‘m in de kleine dingen. Voorheen had ik dat niet echt, omdat ik een individuele functie had. Nu moet ik mezelf beter afstemmen op anderen en op mijn omgeving. Je moet kunnen aanvoelen hoe iemand in zijn vel zit of vragen hoe het gaat. Voor een praatje is dat fijn, maar als het echt even niet gaat met iemand moet je dit op de juiste manier kunnen benaderen. Dus alertheid op én voor mijn omgeving; dat is een constant leerproces.

Waar zou je willen dat HealthConnected heen beweegt? Hoe zie je de rol van jouw team daarin? En hoe zie je jouw rol daarin?

Het zou heel leuk zijn als we onze portefeuille steeds breder kunnen maken. Dat we ons platform uitbreiden met complementaire applicaties zodat we nog beter onze klanten kunnen bedienen. Een soort totaalpakket.

We krijgen natuurlijk ook steeds meer gebruikers en daardoor meer wensen. Er zullen dan ook meer vragen komen; meer tickets, meer telefoon. Dus Support moet daarin meegroeien.

Daarnaast heb ik zelf nog talloze ideeën voor optimalisaties van processen, verdere professionalisering van de Support-afdeling en meer. Eigenlijk alleen maar leuk.

Bedankt voor het gesprek. Leuk je gesproken te hebben, Ryanne!

Jij ook bedankt!

Geschreven door

HealthConnected, Redactie

Meer publicaties door HealthConnected  >
HealthConnected
Link gekopieerd!
Gerelateerde onderwerpen