Hoe we begonnen met de ontwikkeling van de HAPIS-applicatie

De visie die Paul en ik hadden, kreeg vorm toen we startten met de bouw van onze HAPIS-applicatie. We hadden duidelijke doelen en deadlines, waarna we het project opdelen in verschillende onderdelen. Dit omvatte de HAPIS-kernapplicatie, een aparte financiële module als service, en diverse koppelingen als flexibele deelapplicaties. Zo konden we de MVP bepalen en snel starten met het ontwerp- en ontwikkelproces.

Met de komst van onze UX/UI-designer Guido konden we sneller schakelen met stakeholders en het systeem afstemmen op hun wensen. We zorgden voor een consistente look-and-feel door alle front-end apps vanuit één centrale bron te ontwikkelen. Dit maakte samenwerking tussen de verschillende disciplines efficiënter en voorkwam vertraging door onderlinge afhankelijkheden. Ik reed twee keer per week naar Zoetermeer om te overleggen met het HAPIS-kernteam, terwijl ik in Alkmaar werkte aan de financiële module en de benodigde koppelingen.

Met de HAPIS-applicatie wilden we dogma’s doorbreken in de zorg. In plaats van een traditionele agenda implementeerden we een dynamisch overzicht, ondersteund door slimme algoritmes die consulten automatisch binnen de gestelde tijden planden, zodat patiënten sneller behandeld konden worden.

Hoe externe factoren invloed hadden op het bouwproces van HAPIS

De strikte deadline bracht logistieke uitdagingen, maar de pandemie stelde onze werkwijze extra op de proef. Gelukkig waren we al gewend om op afstand met teams samen te werken, waardoor we snel konden aanpassen aan de nieuwe werkomgeving. Dit zorgde ervoor dat de voortgang gewaarborgd bleef, ondanks onverwachte omstandigheden.

Daarnaast waren we afhankelijk van externe partijen voor de benodigde koppelingen en goedkeuringen. We doorliepen verschillende kwalificatie- en acceptatietrajecten om de systemen in productie te brengen, zoals de koppeling met Vecozo, de LSP-verbinding en de NTS-triagemodule.

Het eindresultaat van de HAPIS-lancering

Bij de lancering van HAPIS kwamen, zoals verwacht, enkele kinderziekten naar voren. We waren hierop voorbereid en hadden extra capaciteit gereserveerd om deze snel op te lossen. Wat we echter niet hadden voorzien, was dat sommige onderdelen complexer waren dan verwacht. Dit resulteerde in een projectbacklog met verbeteringen voor processen die in de praktijk anders werkten dan gepland.

Toch was de lancering een belangrijke mijlpaal. Het HealthConnected-platform had eindelijk vorm gekregen. Na verschillende livegangen en implementaties konden we trots zeggen dat we een serieuze speler op de zorgmarkt waren. Dit markeerde het begin van ons volgende hoofdstuk: de focus op dagpraktijken. We hadden plannen om de HAPIS-applicatie verder uit te breiden naar een Huisarts Informatie Systeem (HIS), ons grootste project tot nu toe.

Geschreven door

Ben Heijblom, Architect / CTO

Meer publicaties door Ben  >
Ben
Link gekopieerd!
Gerelateerde onderwerpen