“Bij het toetreden tot de beroepsgemeenschap wordt door de arts een belofte afgelegd of een eed gezworen over toewijding, gedrag ten opzichte van patiënten en ethische opvattingen van de medicus.”

– Artsen Eed, 2019, KNMG

De eed die artsen afleggen bevat onder andere de onderstaande beloftes:

  • Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens.
  • Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.
  • Ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving en zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk.

Bekijk de hele eed hier.

Invulling en houdbaarheid

Alle zorgverleners kunnen zich waarschijnlijk herkennen in deze ceremoniële Eed van Hippocrates, ofwel de artseneed. Van doktersassistent tot triagist en van huisarts tot chirurg… elke zorgverlener heeft ooit de keuze gemaakt om zich te committeren aan het nobele streven: het helpen van zijn of haar medemens.

Maar hoe kan “de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg” worden bevorderd als systemen dat niet kunnen faciliteren? Wat voor invulling krijgt “zo goed als ik kan” als complexe patiënten meerdere zorgverleners zien, maar de relevante behandelinformatie maar gedeeltelijk beschikbaar is?

Hoe kunnen we de inhoud van deze eed in stand houden in een tijd van maatschappelijke druk en digitalisering?

De hoeksteen van de zorg

Het zorgstelsel begint bij de huisarts; de poortwachter voor de patiënt naar de zorg. Huisartsen zijn managers, ondernemers, (eind)verantwoordelijken en zorgverleners in één. Ze vervullen een cruciale rol binnen het gehele zorgtraject van hun patiënten.

Een regionale aanpak

Dat huisartsen de hoeksteen van de zorg zijn blijkt uit de druk die op hen wordt uitgeoefend. De zorg moet houdbaar blijven. Dit is te realiseren als de druk kan worden verdeeld over meerdere zorgdisciplines. Dit betekent dat de zorg voor de groeiende patiëntpopulatie op regionaal niveau moet worden ingericht. Een dergelijke multi-disciplinaire zorgaanpak vraagt een nieuwe kijk op samenwerking en informatie-uitwisseling tussen zorgaanbieders.

Dit is het domein waarin wij denken een verschil te kunnen maken. Wij zien het als onze missie om deze hoeksteen te stutten met alle vaardigheden, kennis en ervaring die we hebben. En dat doen we niet alleen.

Strategische en contextuele samenwerkingen

Om ons heen hebben we een scala aan partners, leveranciers en andere bedrijven verzameld waarmee we onze gezamenlijke missie kracht bij zetten. En dit scala blijft groeien: we blijven partnerschappen opzoeken om te voorzien in de behoeftes van onze gebruikers, de zorggroepen en de markt als geheel. Hierin spelen vijf pijlers een bepalende rol:

Gegevensuitwisseling

Onze Development-afdeling ontwerpt oplossingen vanuit de filosofie van Single Source Of Truth (SSOT); een enkel bronsysteem van waaruit de koppelingen en partner-systemen de data ontvangen.

Support en service

Menselijke interacties zorgen voor binding en vertrouwen; de basis voor elke samenwerking. Voor onze Support en Service mijden we daarom chatbots en eindeloze contactformulieren.

Gebruiksvriendelijkheid

Ontwerp is meer dan de ronding van een knop of de grootte van een tekstblok. Vanuit ethische ontwerpprincipes geven we vorm aan interacties, sturing en overzicht zodat onze gebruikers intuïtief te werk kunnen gaan.

Informatiebeveiliging

Onze verantwoordelijkheid gaat verder dan het aantonen van certificaten. We adviseren actief onze partners in de veiligste manier van werken en handelen vanuit een continue waakzaamheid.

Co-creatie

Samen met onze partners en eindgebruikers geven we uiting en vorm aan onze samenwerking.

De eed in stand houden

Onze ambitie is tevens onze passie. En met hoe meer partners en partijen we samenwerken, hoe meer onze gezamenlijke ambitie groeit en concrete resultaten oplevert. De huisarts is de hoeksteen van de zorg, maar ook van ons platform. We zullen daarom altijd luisteren naar de huisarts, wat de wensen en problemen zijn, en deze zo goed mogelijk verwerken in onze producten en dienstverlening. We zullen de huisartsen en alle zorgverleners daaromheen zo goed mogelijk ondersteunen met onze ervaringen, vaardigheden en kennis. We zullen er alles aan doen om op deze manier de toegankelijkheid en beschikbaarheid van de gezondheidszorg te bevorderen.

Dat beloven we.

Geschreven door

Remon Schoot, Brand Specialist

Meer publicaties door Remon  >
Remon
Link gekopieerd!
Gerelateerde onderwerpen